Znane powszechnie stwierdzenie, że reklama dźwignią handlu nie wzięło się znikąd. Biznes potrzebuje marketingu. Nie chodzi tu oto by każdy przedsiębiorca umieszczał reklamy w radiu czy wykupywał czas antenowy w telewizji. Dla niektórych wystarczy reklama słowna czyli polecenie przez znajomych. Wiele przedsiębiorstw korzysta z profesjonalnej reklamy internetowej, której podstawą jest dobrze przygotowana strona internetowa. Jednak zanim na świecie rozpowszechniło się radio, telewizja, a później Internet, przedsiębiorstwa reklamowały się poprzez reklamy świetlne.

Dlaczego reklama akurat poprzez światło?
Ludzkość od zawsze silnie zwracała uwagę na światło. Stąd zrodziła się umiejętność krzesania ognia, który oprócz ciepła daje również światło. Dlatego świecące reklamy znacznie bardziej przyciągają uwagę potencjalnych klientów niż zwykłe banery, ulotki czy plakaty. Stosowanie różnych efektów typu przejścia, zmiany kolorów, miganie wzmagają jeszcze bardziej ten efekt. Reklamy świetlne działają najbardziej przy słabym oświetleniu zewnętrznym, jednak są tak projektowane, że ładnie wyglądają również w dzień.

Sposoby wykonywania
Reklamy świetlne rozpowszechniły się na świecie dzięki odkryciu gazów szlachetnych takich jak:
– neon,
– argon,
– ksenon,
– hel,
– krypton.
Dzięki ich właściwości świecenia pod wpływem otaczającego pola elektrycznego znalazły szerokie zastosowanie w branży reklamowej. Gazy te wprowadza się do szklanych rurek, które są odpowiednio ukształtowane. Następnie rurki te są szczelnie zamykane i oplata się je drutem tworząc cewkę elektryczną. Po podaniu napięcia na cewkę wypełnioną gazem szlachetnym rurka zaczyna świecić. Wybieranie różnych gazów pozwala na otrzymywanie różnych kolorów świecenia. Rurka poddana działaniu pola elektrycznego oraz wypełniona:
– neonem świeci na pomarańczowo-czerwono, a w obecności rtęci i zielonożółtej rurce na zielono,
– argonem daje światło barwy fioletowej lub niebieskiej po dodaniu rtęci,
– helem posiada barwę różowo – białą, a w rurce żółtej żółtą,
– kryptonem świeci na biało,
– ksenonem na fioletowo – niebiesko.
Oprócz gazów szlachetnych do wykonywania reklam świetlnych używa się również azotu dającego barwę żółto – różową oraz dwutlenku węgla dającego błękitno – biały kolor. Szklane rurki z gazem umieszcza się w specjalnych obudowach w kształcie np. liter. Czasem wkłada się je tylko do przezroczystych rur w celu zabezpieczenia przed czynnikami zewnętrznymi. Konstrukcja reklamy świetlnej jest wtedy wyeksponowana.

Nowoczesne podejście
Konstrukcja reklam oparta o działanie gazów szlachetnych jest znana już od lat dwudziestych XX wieku. Jednak jak w każdej dziedzinie, również w przypadku reklam świetlnych dokonał się postęp technologiczny. Oczywiście istnieją firmy, które po dziś dzień wykonują reklamy ze szklanych rurek wypełnionych gazem. Oferują też jednak one reklamy świetlne oparte na technologii LED. Umożliwia ona produkcję reklam o dowolnym kształcie, wielkości oraz efektach dodatkowych. Często reklamy te tworzone są w formie ekranów LED co daje użytkownikowi dodatkowe możliwości np. modyfikację logo firmy w okresie świątecznym, czy wyświetlanie naprzemiennie z reklamą jakiś informacji typu godziny otwarcia placówki. Reklamy w technologii LED są tez bardziej energooszczędne od tradycyjnych.

Przyszłość reklam świetlnych
Reklamy świetlne na pewno nie znikną z naszych ulic. Branża ta będzie się ciągle rozwijać bo subtelna, dobrze zaprojektowana i wykonana reklama świetlna z pewnością będzie bardziej elegancką i wymowną wizytówką firmy niż nie zawsze pasujący do otoczenia krzykliwy billboard.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *